Kinderspreekuur 
 
Pontibus 

Aanbod:

Zoals op het reguliere consultatiebureau gekeken wordt naar de ontwikkeling van kinderen vanaf de geboorte doe ik dit ook, maar dan vanuit antroposofische inzichten. Aansluitend op de (natuurlijke) behoeftes van ouders met oog voor de standaard ontwikkeling richtlijnen.

1.Op het Spreekuur kunnen ingaan op vragen die er zijn bij de ouders zelf.  Dat kunnen ontwikkelingsvragen zijn of iets waar je je zorgen over maakt. Maar dat kan ook over praktische zaken gaan zoals wat voor voeding maak ik klaar, welke kleding kies ik voor mijn kind of wat voor speelgoed is stimulerend voor de zintuigontwikkeling. Samen ontdekken waar de eventuele vragen liggen. Welke adviezen zijn passend voor jouw en je kindje..

We kunnen kijken of je kind heel wakker of nog heel dromerig is of hoe zijn/haar warmtehuishouding is en wat daarin ondersteunend kan zijn. Ik denk ook aan zuigelingen met krampjes, kinderen die moeite hebben met inslapen enz. zo is er een vorm van babymassage, meer baby aanraking, ter ondersteuning bij excessief huilen om een baby weer bij zichzelf te krijgen en om weer in contact te komen met je kindje. 


Uitwendige ondersteuning door middel van o.a. .wikkels, omslagen of kompressen zijn een waardevolle aanvulling voor de zorg voor kinderen (en volwassenen!). Daarom vind ik het fijn uitwendige toepassingen te kunnen uit leggen voor thuis gebruik. Denk bijvoorbeeld aan een kamille wikkel als ondersteuner van buikkrampjes bij zuigelingen (of pubers) citroenwikkels bij koorts, een uienkompres bij oorpijn enz.

Er is heel veel met uitwendige applicaties thuis te doen, maar het kan ook nodig zijn dat dit door een arts of iemand met een officieel diploma voor uitwendige therapie wordt voorgeschreven en uitgevoerd. Ik beperk me tot de huis-, tuin en keukenmiddelen die via wikkels, kompressen of baden veilig gedaan kunnen worden.

 

3. Therapeutische Remedial Teaching volgens de methodiek van "De extra Les"; van Audrey McAllen; voor kinderen vanaf ongeveer 6 jaar. Gericht op ondersteuning van kinderen met leer- en ontwikkelingsvragen. Denk aan ruimtelijk inzicht; boven/onder integratie en links/ rechts integratie (dyslexie), algemeen; goed in je lijf komen tot in je tenen. De ontwikkeling van de zintuigen. Dit zijn voorwaarden om goed tot lezen, schrijven en rekenen te kunnen komen. Wanneer de voorwaarden om te komen tot lezen schrijven en rekenen niet voldoende aangesproken zijn kun je (cognitief) heel veel oefenen, maar het gaat nooit vanzelf.  Wat daar aan vooraf gaat in de voorwaardelijke sfeer van het leren, daar zijn hele mooie en waardevolle oefeningen voor.




 




 

                            afb. gemaakt door John Stolfo